Kender du GI - verdens bedste slankekur?

Nej, det er ikke fordi, jeg har et slankepulver, jeg skal sælge – GI er simpelthen et mål for, hvor meget – og hvor hurtigt - en bestemt fødevare får blodsukkeret til at stige. Og her ligger nøglen til at spise på en måde, så man får et naturligt vægttab – og holder vægten.
Vi ved vel alle sammen, at rent sukker – i slik, kager osv. – går direkte i blodet og får blodsukkeret til at stige. Men det er der masser af andre ”sunde” fødevarer, der også gør! Kartoffelmos og jasminris, for at nævne et par eksempler. Det vidste jeg faktisk ikke, og jeg har altid elsket jasminris. Før kunne jeg sagtens gå og spise en rest jasminris fra gryden, mens jeg ryddede op i køkkenet efter aftensmaden. Nu viser det sig, at det får mit blodsukker til at stige med raketfart – jeg kunne lige så godt spise rent sukker!
Vil man bevare en sund balance, også i sine hormoner, så handler det om at holde et stabilt blodsukker-niveau ved at spise mad med et lavt GI. GI står for ”det glykæmiske indeks”, og selv om det er et gabende kedsommeligt ord, så er det på tide, at vi lærer det at kende, for det er den mest sikre vej til at tabe sig og holde vægten – det er oven i købet videnskabeligt bevist!


Det store, europæiske Diogenes-studie, som blev afsluttet i 2010, havde til formål at afklare, hvilken diæt der var mest effektiv, når det handlede om at holde vægten, når man først havde tabt sig, og GI blev en klar vinder. Dem, der spiste efter GI-principperne var de eneste, der ikke tog på i vægt igen bagefter – og de eneste, der holdt ud gennem hele forsøget. Det var simpelthen den type kost, som føltes mest naturlig, så man var i stand til at blive ved med at spise den – ikke mindst fordi den mætter behageligt.

Og så indeholder GI-modellen mange overraskelser: chips og peanuts er f.eks. bedre end kogte kartofler. Ananas feder – og bacon er slankemad. Og, ak ja, mine elskede jasminris er det rene sukker!
Det betyder ikke, at sukker er forbudt. Det smarte er, at man kan tillade sig en hel del, hvis bare man sørger for at afbalancere det. Visse fødevarer får blodsukkeret til at spurte i vejret på sekunder – det er dét, kroppen ikke kan tåle, og som i sidste ende giver insulinresistens og diabetes 2. Men andre fødevarer kan så at sige ”træde på bremsen”, så tempoet sættes ned – det gælder f.eks. kød og fedt, ost og chokolade og syrlige ting som citroner og creme fraiche – de sørger for, at sukkeret frigives i et rimeligt tempo, hvor insulinproduktionen kan følge med. Det er dét, der giver et stabilt blodsukker og en mulighed for at holde vægten.
Det handler altså ikke om at udpege bestemte fødevarer som ”forbrydere” og sige: Undgå ditten! Og undgå datten! Det handler om at vide, hvordan de forskellige fødevarer spiller sammen – og sørge for en balance. 
Så hvis du er træt af forbud, er der ikke noget bedre end at følge GI-modellen – dit blodsukker vil elske den!
Fremover vil jeg nok snuppe en lille rest lammekød til mine jasmin-ris – eller måske lidt chokolade…?